Followers

Saturday, March 9, 2013

Stalker - Prolog

PROLOG.


DIA mencuci pisau berlumuran darah itu di sinki. Membunuh orang ini satu kerja yang menyeronokkan jika kena pada gayanya. Bibirnya mengukir senyuman. Dia sukakan warna merah. Warna merah sama dengan warna darah. Tiada yang menarik selain bermain dengan darah. Ini pembunuhan pertama dia.


Dua  mayat yang berlimpangan di ruang tamu itu punya posisi yang cukup cantik di matanya. Si ibu dan si anak. Sambutan hari lahir konon. Pergi jahanam dengan hari lahir. Fikirnya keluarga ini boleh membahagiakan dia tetapi tidak. Keluarga ini memeningkan kepala dia. Cukup pening!


Selesai mencuci pisau itu dan diletakkan ke dalam laci dia bingkas naik memijak anak tangga. Satu-persatu anak tangga itu dipijak hingga ke tingkat atas. Dia memulas tombol bilik anak gadis kepada wanita itu. Dia duduk di kerusi meja solek tersebut.


Dia memerhatikan dirinya di hadapan cermin. Wajahnya sedikit kusam. Mungkin dia perlu perbaiki lagi wajahnya ini agar sentiasa kelihatan cantik. Dia memulas gincu merah itu lalu disapukan pada bibirnya. Cantik? Bibir mungilnya memang cantik dari si ibu dan si anak yang mati itu. Mata anak gadis itu selalu bertukar-tukar warna. Dia ingin mencubanya juga. Contact lens milik anak gadis perempuan itu dicuba.


Tidak dinafikan dia lebih jelita dan cantik dari anak perempuan itu. Almari pakaian anak perempuan itu diselongkar. Beberapa pasang baju dikenakan pada tubuhnya. Bibirnya tidak putus-putus memalitkan senyuman.


Beg pakaian dibuka. Baju-baju luar dan dalam milik anak perempuan itu dimasukkan ke dalam beg tersebut. Dia mengangkat beg tersebut lalu melangkah keluar dari bilik itu. Kaca mata hitam sudah terletak pada batang hidungnya.


Anak tangga itu dipijak satu persatu lagi. Dia menuju ke ruang dapur. Air sudah masak. Roti juga siap dibakar. Sarapan untuk pagi ini.


Dia mencapai air tersebut lalu dituangkan ke dalam cawan. Satu sudu besar serbuk kopi dibubuh ke dalam cawan terbabit dengan tiga sudu besar gula. Dia merasa minuman bancuhannya itu. Boleh tahan… Roti bakar itu disapukan dengan sedikit mentega. Perutnya perlu diisi sedikit. Dia mengunyah roti bakar itu sehingga habis. Air kopinya juga diteguk hingga habis. Perut sudah diisi maka dia perlu berangkat pergi.


Tombol pintu dipulas perlahan. Dua beg bagasi ditarik perlahan. Bibirnya mengorak senyuman. Dia mengerling jam di pergelangan tnagan. Pukul 3.00 pagi. Dia meneruskan langkah dan menyanyi kecil menuju ke arah kereta myvi itu. Beg bagasi itu diletakkan dalam but kereta. 


Tak muat pula? Dia merengus kecil. Lantas sebuah beg lagi diletakkan tempat duduk belakang kereta.


Kertas A4 berwarna putih ditampal pada pintu rumah.



‘KAMI PERGI BERCUTI’


*Bersambung...


No comments:

Post a Comment